Nevíte si rady? Praktický manuál pro objevitele.
1. Úvodní fáze – motivace a domluva
- Úvodní diskuse: Začněte tím, že si s dětmi pohovoříte o aktuálních problémech životního prostředí, které by mohly zlepšit (ve škole a v jejím okolí). Zaměřte se na pozitivní přístup – děti by měly cítit, že jejich úsilí má reálný dopad.
- Týmová domluva: Rozdělte žáky do malých skupin, aby se mohli společně domluvit, která oblast je pro ně nejzajímavější – VODA, ODPADY nebo ENERGIE. Každá skupina by měla v rámci své volby navrhnout konkrétní problém, který chtějí řešit.
- Zaznamenejte si to do Projektového deníku. Pomůžou vám pracovní listy.
2. Průzkum školy
- Prozkoumání prostředí školy: Po vybrání tématu žákům vysvětlete, že teď budou jako „eko detektivové“. Dostanou případ ve formě otázek (pracovních listů), na které musí vypátrat odpovědi. Povzbuďte je, aby si všímali detailů. Nezapomeňte udělat z průzkumu fotku.
- Výsledek: Výsledky průzkumu společně shrňte na jeden plakát, kde shrnete, co podle vás ve škole funguje a nefunguje (slabé a silné stránky) - využijte šablonu.
- Zaznamenejte si to do Projektového deníku.
Tip: Můžete si společně namalovat mapku školy a do ní si zaznamenávat, kde se skrývají “darebáci” (slabé stránky ekoprovozu školy) a kde “hrdinové” (silné/fungující stránky ekoprovozu školy).
3. Plánování řešení
- Skupinová práce: Každá skupina následně navrhne jedno nebo více řešení pro problém, který zjistili, a který je nejvíc trápí. Mohou přemýšlet o praktických opatřeních, která jsou reálná a snadno proveditelná. Například:
- Instalace úsporných kohoutků.
- Lepší informovanost o třídění odpadu.
- Úprava návyků při používání elektřiny (vypínání světel, elektronických přístrojů po použití).
- Diskuse ve třídě: Nechte každou skupinu prezentovat svůj návrh řešení. Zapojte i ostatní žáky do diskuze a společně vyhodnoťte, která řešení jsou proveditelná. Povzbuďte je, aby zvažovali náklady, časovou náročnost a potřebné zdroje.
- Vyberte nejlepší řešení: nechte děti hlasovat nebo se jinak společně dohodněte na tom, která řešení chcete realizovat. Následně je zpracujte do plánu, ať všichni vědí, co se musí stát, kdo na tom bude pracovat v jakých termínech a případně kolik to bude stát. Díky tomu získáte nejlepší představu, o tom, jak dlouho to bude trvat a zda se to může povést. A hlavně – budete znát částku, kterou na svůj projekt potřebujete a o tu můžete následně zažádat! Nezapomeňte také svůj plán vyfotit.
4. Projektový deník
- Zaznamenejte vše: Vyplňte společně projektový deník (ideálně ho vyplňujte průběžně) Klidně to zapisujte, nechte však děti formulovat věty a myšlenky a výsledek si s nimi vždy odsouhlaste.
5. Získejte peníze
-
Odešlete projekt: Dejte si dohromady všechny vaše výstupy. Vyplněný projektový deník, výsledky z průzkumu, plán činností, fotky, jak jste zkoumali a tvořili. Všechny tyto věci následně odešlete do v rámci výzvy Krok za krokem k udržitelné škole.
-
Když to vyjde: Získáte peníze. Pak je třeba se hned vrhnout do práce. A pokud vám nějaké penízky ještě zbydou, můžete vymyslet, jak vaši školu nebo třídu ještě víc zlepšit a udělat ji přátelštější k životnímu prostředí.
-
Když to nevyjde: Nezoufejte a nevzdávejte to. Udělali jste spoustu skvělé práce. Mrkněte na váš plán a na vaše výsledky průzkumu a vymyslete co můžete zlepšit jiného, a přitom to nebude stát peníze. Je spousta možností, jak bez peněz zlepšit svět kolem sebe.
6. Implementace řešení
-
Zapojení celé třídy: Motivujte celou třídu, aby se podílela na realizaci vybraných řešení. Každý je na něco dobrý, někdo umí hledat informace, někdo rám mluví s lidmi, jiný maluje nebo píše atd. Najděte pro každého, kdo chce, nějakou roli při realizaci vašeho projektu.
-
Kooperace s učiteli a školou: Pomozte dětem kontaktovat další učitele nebo správce budovy, pokud je nutné získat svolení nebo podporu pro technické úpravy.
-
Informujte a propojujte: Nenechávejte si svůj projekt pro sebe, zapojte do něj i jiné děti nebo učitele ze školy. Informujte o něm ve škole i mimo ni.
7. Zhodnocení a oslavy úspěchu
-
Reflexe: Na konci projektu se se třídou ohlédněte zpět. Co se naučili? Jak jejich práce pomohla škole být šetrnější k životnímu prostředí?
-
Oslavy úspěchu: Motivujte děti k tomu, aby své úspěchy oslavily, například vyvěšením plakátu, kde shrnou, čeho dosáhly, nebo krátkou prezentací na školní nástěnce či při třídní hodině.
Praktické informace o projektu
Potřebujete s něčím poradit?