Jak složitá je přestavba auta na elektromobil
Datum vydání: 4. 11. 2020
Trh s automobily na elektrický pohon se v České republice rok od roku zvětšuje, nicméně celkový tržní podíl elektromobilů stále nepřekročil hranici 1 %. Je tomu tak především z důvodu mnohem vyšší ceny těchto vozidel. Někteří zájemci o elektromobily proto raději sáhnou k přestavbě svého staršího auta na elektromobil. Vyplatí se však taková úprava?
Motivace k přestavbě automobilu s konvenčním spalovacím motorem na elektromobil může být různá. Nejčastěji se k takovému kroku lidé rozhodnou z důvodu násobně nižších nákladů na provoz auta s pohonem na elektřinu a ohledu na okolní životní prostředí, kdy elektromotor produkuje nulové lokální emise.
Způsob přestavby
Provedení každé individuální přestavby automobilu se samozřejmě liší podle výrobce konkrétního vozidla. Vždy je však potřeba opatřit vhodné hardwarové a softwarové části výbavy.
Pro přestavbu potřebujete především takové komponenty, jako jsou elektromotor, frekvenční měnič, akumulátor a příslušná řídící jednotka. Napasovat tyto jednotlivé části na zcela jiný typ automobilu není v reálu vůbec jednoduché, protože k takovému účelu nebyly ani původně vyrobeny a na samotné konstrukci přestavovaného automobilu bude potřeba provést takové změny, které umožní umístění a bezchybnou funkčnost jednotlivých prvků.
Samotná přestavba probíhá tak, že se z automobilu odstraní všechny součástky, které nějak souvisí se spalovacím motorem, což znamená pohonná jednotka, palivová nádrž, čerpadlo oleje a další prvky. Následně je nutné udělat prostor na jednu z nejzásadnějších částí elektromobilu – akumulátor. Zpravidla se umisťuje místo palivové nádrže, ale mnohdy je takové místo nedostatečné a je třeba poohlédnout se po dalších místech, kam by bylo možné bezpečně připevnit další bateriové články.
Poté následuje instalace elektromotorů, kabeláže a dalších součástek a zprovoznění softwaru.
Kde shánět díly pro přestavbu
Jednotlivé díly můžete sehnat buď jako nové u konkrétních dodavatelů, nebo se nabízí možnost využít funkční komponenty z vyřazených elektromobilů. Zde je však potřeba dát si pozor i na takové drobnosti, jako zda již použité díly pochází z automobilu s pohonem přední nebo zadní nápravy. Při volbě špatné varianty by díly nepasovaly na automobil, případně by bylo nutné provést nákladné změny v jeho konstrukci.
Díly z některých elektromobilů prakticky nelze použít v přestavbách, protože jejich příslušná úprava a umístění na přestavované auto by bylo těžko proveditelné a vyšlo by na neúměrně velkou finanční částku.
Náklady na provoz
I když elektřina v České republice v posledních letech poměrně zdražuje, v porovnání s fosilními palivy pro auta je stále mnohem levnější variantou pohonu. S elektromobilem totiž můžete při průměrné ceně elektřiny jezdit za zhruba čtvrtinové finanční náklady, ovšem má to několik háčků a váš systém užívání auta se musí přizpůsobit tomu, že máte elektrické autu. S elektrickým autem nemůžete bezstarostě vyrazit na dovolenou nebo si dát na jeden zátah Praha-Brno bez plně nabitého vozu. I u elektromobilů musíte počítat s nákladem na povinné ručení a havarijní pojištění.
Provedení přestavby automobilu s konvenčním pohonem není jednoduchá záležitost. Pokud byste ale stále měli zájem o tuto netradiční úpravu automobilu se spalovacím motorem na elektromobil, nemusíte se po takové úpravě poohlížet v zahraničí. V Česku totiž existuje několik společností, které se těmto úpravám věnují na profesionální úrovni.