Bezmála 40 procent Čechů neví, že mohou dodavatele energií požádat o mimořádné vyúčtování, prozradil průzkum společnosti epet


Datum vydání: 18. 4. 2024

Praha, 18. dubna 2024 – Vysoké ceny energií v posledních letech přiměly řadu domácností hledat způsoby, jak snížit, nebo alespoň ohlídat svou spotřebu. Z průzkumu společnosti epet však vyplývá, že Češi mnohdy nevyužívají ani základní opatření, která by jim k tomu pomohla. Přes dvě pětiny domácností nekontroluje svou spotřebu na elektro či plynoměru. Více než polovina pak nevyužívá nízký tarif. Při nákupu nových spotřebičů však pro 85 % Čechů hraje roli jejich energetická úspornost.

Jak Češi (ne)spoří energie?

V průběhu energetické krize, kterou Češi v minulých letech zažívali, si řada domácností osvojila energeticky úspornější chování. „I když momentálně ceny energií klesají na velkoobchodních trzích i v cenících většiny dodavatelů, spotřebitelé si na úsporné chování již navykli. Z našeho průzkumu ale vyplývá, že o mnohých způsobech, jak si pohlídat svou spotřebu, stále neví,” říká Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet, alternativního dodavatele energií, který dodává plyn a elektřinu na český trh již 18 let.

Téměř 40 % Čechů například neví, že mohou svého dodavatele kdykoli požádat o mimořádné vyúčtování. To vyplývá z průzkumu společnosti epet. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Českého národního panelu. Mimořádné vyúčtování je výborným nástrojem, jak svého dodavatele energií požádat o snížení záloh. V minulosti tuto možnost ale využilo jen 5 % dotazovaných.

image4

Přes dvě pětiny Čechů si nekontrolují v průběhu roku svou spotřebu energií

I když k elektroměru či plynoměru mají přístup, téměř dvě pětiny Čechů svou spotřebu během roku nekontrolují. Mít o ní přehled je však jedním ze základních kroků na cestě k úsporám. „Pravidelně svou spotřebu každý měsíc kontroluje necelá třetina populace. Přes pětinu pak elektro či plynoměr kontroluje alespoň na začátku a konci topné sezóny,“ dodává Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet.

Nízký tarif nemá přes polovinu domácností

Dalším nástrojem jak snížit účet za elektřinu je nízký tarif. I když tento tarif domácnosti mají aktivovaný, téměř pětina Čechů si na spouštění spotřebičů v době, kdy je aktivní, pozor nedává. Polovina domácností tarif nemá ani zařízený. „Na tarif má nárok široká škála domácností, nejen ty, které vlastní tepelné čerpadlo nebo elektromobil, o kterých se často mluví. O dvoutarifní sazbu mohou distributora požádat také majitelé elektrokotle, podlahového topení nebo elektrického bojleru,“ vysvětluje Roman Šmíd obchodní ředitel společnosti epet.

image1

Češi rovněž jen málo využívají tzv. chytré měřiče spotřeby elektrické energie. Ten využívá pouze 7,5 procent domácností, a bezmála 42 procent neví, k čemu je vhodný. Téměř polovina domácností si rovněž nedává pozor na pohotovostní (stand-by) režim domácích spotřebičů. Pomocí vytahování ze zásuvky nebo vypnutím přívodu energie šetří necelých 40 procent. Téměř polovina domácností tuto možnost nevyužívá, i když ví, že tak o elektřinu přichází.

Nákup nových spotřebičů ovlivňuje jeho spotřeba

Jedno úsporné opatření je však Čechům přeci jen bližší, a to konkrétně energetická úspornost domácích spotřebičů. Energetický štítek spotřebiče je při nákupu důležitý pro 85 procent lidí.

O společnosti epet

Společnost epet je dodavatelem elektřiny a zemního plynu od roku 2005. V roce 2021 se pod epet začlenila společnost Dobrá Energie s.r.o., a z hlediska dodaného objemu energií tak vznikl největší alternativní dodavatel, který zajišťuje plyn a elektřinu pro téměř 150 tisíc odběrných míst. Společnost epet je součástí Energetického a průmyslového holdingu, silné energetické společnosti, jejímž většinovým vlastníkem je Daniel Křetínský.

Poznámka pro editory

Průzkum společnosti epet probíhal ve dnech 8. až 12. dubna 2024 na reprezentativním vzorku 1011 respondentů ve věku 18-66 let ze všech krajů České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Českého národního panelu.

Kontakt pro média:

Monika Ryczko

Manažerka marketingu epet
E-mail: monika.ryczko@epet.cz

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

Zákaznická linka
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora